Závislost na mobilu, hozba!?

Závislost na mobilu, hozba!?

Každý z nás se už setkal s termínem závislost na alkoholu či drogách. Vedle závislosti na automatech (gambling) a internetu odborníci varují taky před novým typem závislosti – na mobilních telefonech. Závislost na drogách se dá zjistit různě – testy v moči, rozšířené či zúžené zřenice apod., symptomy závislosti na mobilu jsou identifikovatelné hůř.


Zahrnují třeba:

– silné nutkání kontrolovat displej telefonu, jestli nepřišla nějaká textová správa či zmeškaný hovor,
– neschopnost jedince setrvat v určité aktivitě, např. rodinné večeři, pracovním úkonu apod. bez toho, aby s mobilem nemanipuloval, neposílal textové správy, či netelefonoval.
– rozrušení, když jedinci na jeho textovou zprávu nedojde ihned odpověď,
– potřeba kupovat vždy nový model mobilního telefonu, s pokročilejšími funkcemi, jakmile se objeví na trhu,
– vysoké účty či výdaje za používání mobilu,
– pociťování úzkosti, když jedinec z různých důvodů nemá při sebe svůj mobil (ztráta, vybitá baterie, když si jej zapomněl doma, porucha, zákaz používání mobilu v práci apod.)

Když na sobě nebo blízké osobě pozorujete, že by mohlo jít o závislost na mobilu, můžete zkusit tyto kroky:

1. Sledujte si používání mobilu – zaznamenávejte si délku hovoru a dělejte si týdenní a měsíční statistiky. Založte si proto speciální sešit, když se v něm budou objevovat vyšší a vyšší čísla (čili delší a delší čas telefonování za den, týden či měsíc), nebo budete vidět, že se z týdne na týden zvyšují, je to důvod k alarmu.

2. Začněte s postupným odvykáním – když zjistíte, že protelefonujete třeba 10 hodin za týden, redukujte pomaly tento čas tak, že další týden můžete protelefonovat pouze 9 hodin, další týden už jen 8 a tak dále, až se dostanete na mnohem únosnější hodnoty.

3. Nepoužívejte mobil, když komunikujete s lidmi – mnoho lidí si krátí dlouhou chvíli, když čeká na autobus, nebo ve frontě na poště, avšak při přímé komunikaci s blízkými je přímo neslušné, když se začneme věnovat více mobilu a telefonátu s někým, kdo je někde daleko. Třeba si uvědomit, že při nás stojí osoba, které bychom se měli věnovat. Budete překvapení, kolik respektu si získáte, když si mobil vypnete nebo alespoň zrušíte nepotřebný hovor a naplno se budete věnovat blízkým v přímé interakci. Či už je to při setkání s přáteli, nebo máte přednášku či prezentaci.

4. “Opravdu hoří”? – jen málo situací je opravdu potřebných řešit nevyhnutně natolik, že by jste potřebovali psát textové správy každých deset minut. Ruku na srdce – opravdu to nepočká? Kdyby byla situace opravdu natolik vážná, pak by vám dotyčný přímo zavolal a nepsal textovou správu. Pokuste se selektovat správy, na které je třeba odpovědět, a na které to počká.

5. Občas mobil vypněte – když jdete spát, zkuste to a vypněte svůj mobil. Za předpokladu, že nemáte příbuzného v nemocnici a nejste vrchní velitel ozbrojených sil, můžete z času na čas telefon vypnout.

6. Technologie pracují pro nás, nikoli naopak – mobil a jiné technické vymoženosti byly navrženy, aby sloužili lidem a ne, aby se lidé stali jejími otroky. Mají práci a život lidem usnadňovat, ne vytvářet stres a úzkost. Neměli by přinášet konflikty do reálních vztahů mezi lidmi – proto telefon použijte pouze tehdy, když není možná přímá komunikace tváří v tvář.

Závislost na mobilu nemusí zničit váš život, práci či vztahy s druhými. Používání různých zařízení a mobilů pro každodenní život, práci a kontakt s druhými a blízkými je úplně normální záležitost naší doby. Neměly by však vytláčet živou komunikaci, kontakt a interakce tváří v tvář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *